Despre turbosuflante

Asa cum batranii nostri cunoasteau cea mai mica functie a ultimului surubel de pe Dacie si pentru noi este important sa cunoastem macar piesele mari/principale ale unui motor.

In zilele noastre, toate automobilele diesel sunt dotate cu turbina (supra-alimentate). In scopul protejarii mediului, constructorii de automobile doteaza si autovehiculele pe benzina cu aceasta optiune, scazand capacitatea cilindrica a motoarelor si generand un consum mai mic de carburant.

Daca privim in trecut, vom realiza ca turbina sau turbo-compresorul dateaza din anii 1900, inca de la nasterea motorului cu combustie interna. Aceasta este o piesa anexata motorului ce are rol supra-alimentare a motorului, adica de inductie fortata de aer in admisie.C

Turbo-compresorul a fost inventat de un elvetian in anul 1905. Acesta a fost primul care a folosit metoda supra-alimentarii, care functiona pe baza gazelor de evacuare si avea ca scop incercarea creasterii eficientei motorului diesel.

Inca din acei ani, turbinele au fost din ce in ce mai folosite in toate domeniile care implicau motoare cu ardere interna. Acestea au fost montate pe vapoare, avioane, locomotive, automobile, etc., inventia elvetianului devenind astfel viitorul motoarelor de curse. Este de mentionat si faptul ca unul din scopurile initiale ale acestei piese a fost acela de a compresa pierderea presiunii la altitudini mari.

Facand referire la motoarele de avioane, presiunea scazuta si ulterior scaderea puterii reprezentau un pericol, motiv pentru care, pentru functionarea constanta si eficienta, acestea s-au bucurat de dotarea cu turbine.

In prezent, toti constructorii de autovehicule folosesc motoare turbo, inclusiv Dacia. Aceasta se bucura de posesia motoarelor turbo diesel/benzina, iar in viitor, pentru protectia mediului, se anticipeaza constructia de propulsoare de o capacitate redusa, pe benzina, care sa fie adaptate pentru motoarele noi de 1.0 litri sau chiar mai mici.

1. Cum se face o turbina?

Daca vorbim de o turbina moderna, aceasta se realizeaza dintr-un ax care are la ambele capete doua roti turbionare. Acestea sunt introduse intr-o carcasa de tip melc si sunt destinate pentru conducerea gazelor de evacuare si a aerului de admisie. 

2. Cum functioneaza turbina?

Turbina este conectata la galeria de evacuare a motorului printr-o flansa. Pe aici trec gazele rezultate in urma procesului de ardere si invart una din rotile turbionare dupa care ies catre traseul de esapament.

Rotile turbionare sunt unite printr-un ax care se invarte pe niste rulmenti. Astfel, odata ce una din roti este angrenata de gazele de evacuare, a doua este rotita in mod gratuit. A doua are rolul de compresie si atrage in melc aerul din atmosfera care este comprimat si dus sub presiune intr-un intercooler, in galeria de admisie a motorului, unde intra in camera de ardere.
Astfel, gazele care ies din motor invart turbina si energia termica este transformata in energie cinetica.

3. De ce se strica o turbina?

Stim cu totii ca daca sunt mai multe piese in miscare, probabilitatea de a se strica este mai mare.Din cauza vitezei foarte mari de rotatie, axul central care angreneaza rotile turbionare este cel mai expus la defectiuni din cauza ca incepe sa aiba joc, iar rulmetii cedeaza. Pe langa cea mai comuna cauza a defectarii acestui sistem, mai pot ceda si valvele Wastegate, care regleaza presiunea gazelor de evacuare, ruperea palelor rotilor turbionare, etc.

Privacy Preference Center

    Necessary

    PHPSESSID, gdpr[allowed_cookies],gdpr[consent_types],__cfduid

    Advertising

    Analytics

    _gid_,_ga, _gat

    Other